.

.

إكـدب عـلـيـا مـن فـضـلـك  

Posted by: فاتيما in

تعا و لا تيجى
و اكذب عليا
الكذب موش خطية
فيروز اللى كانت بتقول كدا فى الغنوة لحبيبها
بتطلب منه يوعدها و لو بالكدب لأن الحقيقة صعبة و مؤلمة
أكيد زى ما كان عندها سبب لطلبها دا
فيه ملايين البشر اللى أنا و أنت منهم عندنا كمان
عشرات المبررات و الأسباب للكدب
أنا مثلاً
زمان كنت بكدب عشان أهرب من العقاب
أو عشان أستمتع بنظرات اللى بيسمعنى و هوه منبهر
بالحاجات العظيمة اللى معملتهاش
أو حتى عشان أعيش فى الخيال و أعمل لنفسى حياة موازية
غير حياتى اللى عايشاها
لكن لما كبرت شوية إبتدى الكدب يبقاله تبعات خطيرة
بدفع تمنها غالى
بطلت أكدب كتير و عمال على بطال زى زمان
بصراحة شديدة بقيت إنتقائية
يعنى أكدب فى حاجة بسيطة
موش هتضرنى و تاذى غيرى قوى لو أكتشف إنها موش حقيقة
و النوع دا من الكدب اللى بيقولوا عليه كدب أبيض
و الحقيقة أنا عاجبنى التوصيف دا قوى
لأن اللون الأبيض مريح للعين و القلب كمان
يعنى مثلاً
لما اكدب على يوسف
و أقوله إن باباك بيحبك أكتر من أى حاجة فى الدنيا
اكتر من الفلوس و الرغبة فى الأنتقام
لما أقوله أن باباك أتجوزنى لأنه كان بيحبنى فعلاً موش رغبة فى جوازة مجانية
لما أقوله إن باباك مخلاش أبويا يتكفل بمصاريف الزواج كلها ولا حاجة
لما أقوله أن باباك طيب و الله بس شخصيته ضعيفة قدام امه
و اخواته المحامين فسمع كلامهم و رفع عليا قضايا
ومقدرش يعارضهم
لما أقوله أن باباك خاف علينا أنا و انت لما القضايا و التهديدات كترت
و بقت خطيرة فراح قالنا سافروا بعيد لحد ما المشاكل تنتهى
لما أقوله أن باباك سافر الأمارات يشتغل هناك و بيبعتلك كل شهر فلوس
عشان تعيش و تنبسط و تجيب كل اللى نفسك فيه
لما أقوله أن باباك ملوش دعوة بتصرفات أخواته اللى فاوضونى على الطلاق
مقابل انهم يسيبونى فى حالى أنا و اهلى و يتنازلوا عن القضايا اللى عدت العشرين قضية
لما أقوله أن باباك مكنش سبب أبداً فى ضياع سنين طويلة من عمرى و عمرك
فى المحاكم و الأقسام
و مكنش السبب فى تأخر دخولك المدرسة لأننا كنا هاربنين من البطش
لما أقوله أن باباك و أخواته المحامين علمونى إن اللى يحاول ياخد حقه بالقانون
هياخد احكام زى ما هوه عايز لأن د ا مجرد حبر على ورق
و فى الآخر البقاء للحواة و بتوع التلات ورقات
لما أقوله أن باباك ميعرفشى أى حاجة عن شهادة الوفاة المضروبة
اللى عمامك قدموها فى المحكمة عشان
يوقفوا بيها حكم النفقة بتاعك و كأنك موش من لحمهم و دمهم
و عادى خالص إنهم يفوولو عليك بالموت
لما أقوله أن باباك مسدش نفسى و لا حاجة عن الدنيا
و موش هوه السبب فى إنى لن أثق فى أى أنسان
أقابله بعد كدا لو حتى كان لسه نازل حالأ قصادى من السما بجناحات
لما أقوله أن باباك موش هوه السبب فى إنى أفضل متغربة عن أهلى ست سنين بحالهم
و ماشوفش أبويا قبل ما يموت وأقف آخد عزاه
لما أقوله أن الخير دايما بينتصر على الشر يا حبيبى بس بياخد وقت شوية
تنهيدة طوييييييييييييييلة و صمت
ثم تساؤل
يعنى لو مكنتش كدبت على يوسف و قولتله الحقيقة اللى هيا عكس كل ما سبق
تفتكروا كان الولد ساعتها هيكون نفسيته شكلها عامل أزاى ؟؟
لو كنت شوهت الشكل المثالى للأب من وجهة نظره البسيطة كنت هصلحها بعد كدا أزاى ؟؟
و لما يوسف يكبر
و يفتكر كلامى عن أبوه اللى هوه كان كله كدب هيكون رأيه فيا إيه ؟؟
عموماً
الأسئلة لن أستبق إجاباتها و هاسيبها للأيام
بس السؤال الوحيد اللى متأكدة إنى عارفة إجابته من دلوقتى
لما يسألنى
يا ماما إنتى كنتى طول الوقت بتكدبى عليا
هبقى أقوله ساعتها
إيه المشكلة فى كدا يعنى ؟؟!!!
الناس أحياناً بتضطر متقولش الحقيقة و تكدب
و فيروز قالت
الكذب موش خطية

This entry was posted on الخميس, مايو 08, 2008 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the .

103 كــــلام بيطــبطـــب عـــلى قــــلبى و روحــــى

مع مرارة الواقع المؤلم

إلا ان كذبك عليه في مرحلة ما لا يعد كذبا لأنه في سبيل الخير

أسأل الله أن يم الشمل وأن تعود المياه لمجاريها
ويستقر يوسف وأبويه في مصر على العرش بإذن الله


لكن مفيش كلام البيضا والسودا والحاجات دي يا أم يوسف
هو كله ياابيض يا اسود
وربنا يسترها علينا وعليكي يا رب

:(
لونى دنياه باللون الابيض عزيزتى دون حرج
فقلبه الصغير لن يستطيع ان يتحمل اى من تلك الحقائق

و عيشى معه حلم الدنيا البيضاء الجميلة لعله ينسيكى مرارة ما مضى

تحياتى و قلبى معاكى

بصي
عشان انا كنت مكان يوسف يوم من الايام
ولو ان كلامك طحني
ولو انه خنقني
ولو انه قلب عليا المواجع اللي من تلاتين سنه
(((:
ولو ان مدونتك بتخليني تحت ضغط نفسي شديد ولو اني بقرا كل كلامك لانه عندي علي الريدر
مع كل ماسبق مضطرة اقولك ولاني كنت مكان يوسف في يوم بليز اكدبي عليه
عشان خاطري
لو انا عارف انه صعب
قوليله ابوك ملاك وطيب
قوليله انا عمامه كويسين
هو ها يكتشف في يوم اسود
يبقا كفايه عليه اليوم ده
بلاش تسوديها في وشه من بدري
وابنك ذكي وها بفهم بدري
بس في السن المبكر ولاني كنت مكان يوسف وماما عمرها ما كدبت عليا
(((:
الطفل بيشيل هم الدنيا علي راسه وبيحس بالزنب اللي انتي متعرفيهوش
لانك مكنتيش مكان يوسف وبيحس بالنقص وانه مسئول عن جريمه ما ارتكبهاش
وانه سبب عذاب لامه ازاي ما تفهميش هو ها يحس كده وخلاص
يبقي اكدبي عليه لحد بس ما يصلب نفسه ويشد حيله ويكتشف بنفسه
بلاش تقديمه له اللحم ني وهو لسه بيرضع
!!

كان أول بوست أرد هنا عليه اللي قبل ده على طول..بتاع أحلام مؤجلة..واللي زي ما قلت قبل كده إن لمسة البراءة كانت هية البصمة الأساسية فيه..
لكن..
أما قرأت البوست ده..عرفت أد إيه..إنه بحر من حزن..يغرّق أي حد..
إلا انتي...يا فاتيما..
تسمحيلي اقوللك (انتي)باعتبارك..أختي الكبيرة :)
إنتي عارفة ليه يغرق أي حد إلا انتي..
لأن كتابة مثل هذا الموضوع..تؤكد..بقوة..على مدى..شجاعة..ووفاء ونبل..الكاتب..
عارفة ليه كمان؟؟
لأنّ الأمل هوه يوسف...أنا متأكد مليون في المية..إنك عايشة حالياً..عشانه هوه بس.....بس..كان لازم الكدبة البيضة دي..في الوقت ده بالذات..وزي ما (بنت القمر) قالت..يوسف ذكي..وهايفهم في الوقت المناسب.إللي يكون فيه.يقدر يبقى قوي زي مامته..ويواجه الحياة إللي يا ما فيها..
أنا عندي تحلي أشمل للموضوع اللي لفت نظري وأثار مشاعر الحزن..عندي..بس للأسف..الوقت لا يسمح والإمتحانات..دخلت من غير استئذان....ياريتها لسه على الأبواب..
أتمنى أن أترجم..يوسف بكامله..كـ قصيدة..في يوم من الأيام :)
شكراً ليكي على هذا الوعي في التعامل مع يوسف..ومع القاريء
....سلامٌ..إلى حين...

با حيبيتى
ربنا عالم باللى انت فيه
عمر ما تكون حمايتك ليوسف وخوفك عليه خطيه
ربنا ورا قابيل ازاى يدفن اخوه
وورانا ان القطه بتاكل ولادها عشان خايفه عليهم..يعنى نتعلم من الطير والحيوان..


من فتره كنت متضايقه اوى وانت عارفه اللى حصل
انت كنت مسافره وانا كنت منتظراكى على ناركنت عايزه ابعتلك لينك

تعرفى يا طمطم ان سورة يوسف قرأتها
بتخفف الضيق؟؟
http://quran.muslim-web.com/sura.htm?aya=012

السايت عليه القرآن كله انا بحب اسمعه بصوت مشارى راشد..وانت اختارى الشيخ اللى يعجبك اسمعى وتدبرى
ربنا يكرمك فى ابنك زى ما اكرم سيدنا يوسف بعد كل اللى حصله

اوه
كل دى مرارة يا فاتيما
لا مش كدب بس يوم ماحيعرف مش حيسامح
مش لازم تكدبى عليه لكن ممكن متقوليش الحقيقة ده اخف وقعا عليه فى الكبر لما يفهم مش لازم الاستفاضه فى الرد
بس اظن انك بس بتفرغى شحنة ضيق وغضب
حبيبتى اوجعتنى اكتر ماانا موجوعة
رزقك الله راحة الله والسعادة واصبرى هذا ابتلاء ان شاء الله تخرجين منه سالمة غانمة

ياااااااه ياام يوسف

انتى جواكى الاااااام كتير اوى


جواكى صراعات كتير اوى

عانيتى كتير اوى
ياااااااه

وانا اللى كنت قررت مدخلش عندك

علشان دايما قلبى بيوجعنى

دايما اخرج من عندك حزين مهموم

بس برجع ااقول لنفسى
لما انت ومجرد قارىء للكلام دا

وبيبقى جواك الشعور دا

طب هى تعمل ايه

ياااه ياام يوسف

كتير اوى كدا والله

ربنا على كل ظالم

بتفكرينى بالظلم اللى ماما شافته

بالمعاناه اللى ماما شافتها

ببكائها يوميا بدمعتها اللى مكنتشى بتفارق خدها

بتفكرينى بايام الظلم

بس احب اعرفك شىء

ربنا هينصرك فى الاخر

وهتعرفى الفرح

وهما هيبقو مهموميين

وهما هيتمنو اليوم اللى تسامحيهم فيه

صدقينى اليوم دا هيجى

وعن تجبه للى حصل مع ماما

مش عارف ااقلك ايه

غير ربنا يزيح عنك الهم ةالغم

اخيكى

احمد

أولاً بشكر zianour لأنها عرفتني عليك..
مدونتك فيها رقه وعذوبه خليتني أحب أدخل عليها وأشوف فيها إيه وخاصة لما لمست فيها إهتمامك بإبنك ..ربنا يخليهولك...
وهقولك رأيي لأني حاسه إنك أخت ليه وقريبه مني مع إني معرفكيش ...ياريت متشوهيش صورة الأب عند يوسف سبيه يكتشف ده مع الأيام ..وساعتها مش هيكون ناقم عليك أو على الدنا هيكون إنسان سوي وبيتعامل مع الناس بشكل طبيعي وده هيخفف حدة تعامله مع الموقف ..
ربنا يقويك وخليك دايماً مع الله وادعي إنه يقويك ويحفظك ..(على فكره أنا عندي حد عزيز عليه حالته شبيهه بحاتك علشان كده أنا حاسه بيك )...
ياريت تشرفيني بالزياره ونكون على تواصل ..
على فكره مدونة يوسف زي العسل عجبت أولادي جداً...دبستيني في إني أعملهم زيها...

أبنتى الغالية/فاتيما
هونى عن نفسك قليلا يا فاطمة
هو أبتلاء فأصبرى و أحتسبى أجرك
عند الله..و الكذب فى إصلاح ذات البين
جائز ،و الكذب عند الزحف جائز ،
و كذب الزوج على الزوجة فى الحب جائز
كأن يقول لها أيه الجمال ده ،أو أيه
الرشاقة دى و هى تكون رفيعة هانم..
و لكنى بنيتى لا تكذبين بعد اليوم اطلاقا
لسبب و حيد سيكتشف يوسف حقيقة أبيه
بنفسه..
أبنتى الغالية/ قال الحبيب المصطفى
صلى الله عليه و سلم "مازال المرؤ يكذب
و يتحرى الكذب حتى يكتب عند الله كذابا"
أعيذك بنيتى من هذة الدرجة
الأغنية فى البوست السابق تمزق القلب
لا يافاطمة غيرى هذا النظام و عيشى
حياتك عادية يا بنتى و ربك لن يخذلك
ربك لن يخذلك
دمتى أم حنون و قلب رقيق و روح شفافة
اللهم رد يوسف لأمه آمين آمين آمين

عزيزتي فاطيما

شوفي يافاطيما انا اولا احب احييكي علي طريقه معالجتك للأمور في موضوع زوجك السابق
صدقيني بتأثر اوي في نفسيه الطفل لما يطلع يلاقي ابوه و لا امه عمال يتكلم كلام وحش عن التاني و عندي مثال واحده اعرفها جوزها السابق مش عايزه اقولك كميه الألفاظ اللي بيقولها لولاده عن امهم و المصيبه انهم عايشين وياها يعني شايفين ان كل ده كدب في كدب لكن هو راجل لسانه فالت و مابيسلموش منه لما بيبتدوا يدافعوا عن مامتهم
الموضوع لخصته الانسانه ديه في جمله واحده لو هي بالوحاشه اللي بيقول عليها ديه قبل ليه يتجوزها؟

شوفي يافاطيما ابنك حيقدر اكيد لأنه بيحبك انتي ماقلتيش الحقيقه عشان نفسيته حبيت تخاللي صوره باباها دايما حلوه في نظره و ده شئ تستحقي عليه الشكر مش النكران

ربنا يقويكي

ياااه فى ناس وحشه وقاسيه بالشكل ده
والنبى انت كنت هتخلينى اعيط
ربنا يخليلك يوسف يعوضك عن كل اللى انت شفتيه
اللى عند ربنا مبيرحش
وعندك حق المفروض متقليش للولد حاجه علشان قلبه ميطلعش اسود
وفى ناس حلوه كتييير والله الدنيا لسه بخير
تحياتى ولاء

فاتيما
------
اكدبى عليه علشان مايشلش الهم بدرى و يكبر متعقد و نفسيته بايظه...
اكدبى عليه علشان مايبقاش انطوائي
اكدبى عليه علشان مايبقاش عنيف
اكدبى عليه علشان الكره و الغل ما يتملكش منه
اكدبى عليه علشان مايحسش انه مختلف عن اصحابه
اكدبى عليه علشان ابوه اكيد حيكدب هوه كمان

الغالية قوى ام يوسف
النبيلة قوى فى زمن عز فيه النبلاء
هونى على نفسك يا اختاااااااه ومرارة السنوات سوف ياتى يوما وتتحول الى ذكرى عابرة مهما تكن قسوتها والامها
اما بالنسبة ليوسف باذن الله سوف يعود ويترعرع بين يديكى وسوف يدرك الحقيقة بنفسه ويقبل يديكى ورجليكى لانكى ام نبيلة زينت له القبيح ولم تباعد بينه وبين والده
سوف تمر الايام ويدرك معنى العطاءوعزة النفس فهونى على نفسك واستغفرى لذنبك ولو انه ذنب محمود غير مذموم
تحياتى وتقديرى يا ام يوسف

فاتيما ايه العذاب ده كله

انا كتير كنت بسأل نفسى ليه يوسف بعيد عنك رغم ان سنه يسمحلك بحضانته
مكنتش اعرف ان فى ضغط وتاثير وقضايا رفعوهاعليكى واكيد شوهوا صورتك بكل شكل علشان ياخدوه

كمان مع الابتزاز المادى
كل اللى بتقوليه ده انا حساه
وطبيعى تحاولى تخبى عليه الحقيقة لكن صدقينى لما يكبر اكيد هيفهم ويعزرك

مفيش حقيقة بتستخبى طول العمر مهما طال اسالينى انا

على فكرة انا بموت فى وردة وفى الاغنية بحس ان كلامها متفصل عليكى انتى ويوسف
زى المرة اللى فاتت لما كنتى حاطة اغنيه يا عيون ماما انت

معلش طولت عليكى بس البوست المرة دى قطعنى من جوا بجد ياريت اقدر اساعدك باى شكل ولو معنويا وبدعى ربنا من كل قلبى ان يوسف يرجعلك زى ما سابك ومفيش حاجه تاثر على اللى اتعلمه منك او زرعتيه جواه

عاجل
فاتيما انا كنت عاوزه اقابلك
وكنت حاولت اعرف تليفونك من د.زين بس مكنش معاه...انا حاحاول بكل طريقه احضر يوم الاربع الندوه بتاعته ياريت لو جايه تقوليلى عشان عوزاه اقابلك ضرورى

أولاً وحشتيني واللهي
ثانياً
يااه انتي بقا اللي و جعتي قلبي بجد
يااااه انتي شايله كتير جوه قلبك الله يكون في عونه

ثالثاً هي دي الأم اللي ممكن تضحي بحاجات كتير وتيجي على نفسها كتير عشان ضناها
وبكرة يوسف لما يكبر هايقدر كل اللي التضحيات دي
يعني في الأخر ده مش كدب دي تضحية كبيرة وغالية قوي وهي تضحية وكفاح ومجاهدة منك في سبيل يوسف يطلع انسان سوي إن شاء الله تشوفيه في أحسن حال وله مقام عالي ويكون بار بكي في كبرك
دمتي بخير وسلمتي من كل شر وبارك الله لكي في يوسف يا أم يوسف

حسن ارابيسك

هو انتي كنتي متجوزة واحد يهودي ولا ايه ؟

انا اتعذبتلك على فكرة والله يكون في عون يوسف اللي ليه اب زي ده

وربنا يصبرك وبعدين انتي لما تقليله كده ده يعتبر مش كذي بس لازم في يوم من الايام يعرف الحقيقة ويعرف حقيقة ابوه

تحياتي

السلام عليكم
حبيبتي ربنا موجود ربنا موجود واكبر من اي حد
اللي بتعمليه مع روح قلبك وبقى روح قلبي كمان يوسف ابنك
اسمه مش كدب دة خير بتعمليه في ابو قلب لسة صافي لما يكبر ويقدر يفم برضه هتفهميه ان اللي بينك وبي باباه هو ما لوش دخل بيه
ربنا يبارك فيه ويخليه يارب
بس انا عاوزة اسالك سؤال انا تقريبا قدرت الم موضوعك كفاية لاني تقريبا قريت مدونتك من الريدر كلها
لكن الناس دي حاسة انهم بينتقموا منك
ايه اللي عملتيه معاهم خلاهم انقلبوا وبقوا سواد القلوب بالطريقة اللي بنشوفها في الافلام كدة
ولا هما جنسهم ايه بس
ربنا يعينك يا فاتيما ويقر عينك
والله العظيم نفسي اساعدك باي طريقة كانت بس دليني
مبدئيا ليس في يدي اا حاجتين الدعاء واعرف تفاصيل عن الشق القانوني اسال محامي صديق لنا في اي ثغرة تخلي يوسف يبقى تواجده معاكي من حقك
ربنا يبرد قلبك يارب
تحياتي وتقديري

لما يكبر هيكون تفهم القصد من الكذب الابيض اللى كذبتيه عليه
محبتى يا ارق ام يوسف

الكدب فى الحالة دى مطلوب عشان مايطلعشى الطفل معقد ودة يعتبر تجميل للصورة ودى حاجة حلوة منك

ماما فاطمة
المره دي مش عارفه اقولك ايه
بس لو مكان يوسف
هقولك اكدبي علياوانا مسامحك

587الكذب
مش خطية

مختلف معاكي

بس الاول نحدد معنى للكذب

اللي عملتيه مع يوسف اسمه علاج
مش كدب

وهو هيعرف الحقيقة
وهيقدر يقرر بعد كده

اختي العزيزه

ارجوك

تاكدي ان القلب الابيض الطاهر لن يتذكر سوى الخير والحب والجمال الذي زرعته امه داخلة

ياااااااة
كل دة
دى كانت جوازة ولا حرب

اسمحيلى يا طمطم،
فكرت كتير واترددت كتير قبل الكلام دة
لكن....

اياً كان الظلم الواقع عليكى
فأنت بطريقة او باخرى مساهمة فية

انتظرى ولا تتعجلى الرد قبل قليل من التفكير

ابو يوسف كان زوجك
أى وافقتى على الزواج منة
اخترتية بمحض ارادتك

وواضح انه كانت هناك بعض المشاعر بينكما واستمريتوا إلى ان أتى يوسف

لست أدرىلماذاأشعر بحلقة مفقودة فى كلاماتك
هو اتغير كدة فجأة ؟؟؟؟؟

واخواتة أبن كانوا عندما تم الزواج ألم يكونوا موافقين أم معارضين منذ البداية وهو تذوج بدون موافقتهم؟؟؟؟

مش فاهم دة!!!!!!


لكن هذا لا يمنعنى من التعاطف معك ِ
وهذا لن يتبدل، ولكنها تساؤلات دارت برأسى .

يا طمطم
لأ الكذب خطية
فمهما كان اطفالنا صغار فهم يستشعرون الحقيقةالتى سيعرفها يوسف مع أول تساؤل يدور فى رأسة الصغير ،

هو بابا فين يا ماما ؟؟
وأعتقد أنة كان سيحبك ويحترمك مثلنا جميعا لأنك أحترمتى عقلة الصغير

وليس ضرورى أن تعرضى علية الصورة السوداء تماما بل الحقائق فقط وهى التى سيعرفها قريبا
حين يسأل يوسف اباة عنكِ

أعلم ان فى كلماتى كثير من القسوة وأن كثيرون قد يعترضوا عليها

ولكن لأن الكذب خطية
لم أرد أن أكذب عليك

وأريد أن أطرح تساؤلا ربما كان كبير،

حين نريد أن أنشاء شركة بالمعنى المفهوم ندقق جدا فى الشريك ونمحص ونسأل كثيرا
بل وحتى العقد نقرأة عدة مرات قبل الموافقة ، أليس كذلك ؟

لماذا لا نفعل ذلك عنما نختار شريكا...........لحياتنا .

بالله عليكم لماذانفعل ذلك ؟

ملحوظة..
كما أن النساء جميعا ليسوا سواء
هكذا الرجال
وإن كان اليوم ممطر وبه كثير من الغيوم
فقد تسطع السمش غدا.

تحياتى لك ِ يا أم يوسف
وكل التقدير
كما أرجوا ألا تغضبى من كلماتى

كان الله في عونك
بس هل معقول في ناس بالبشاعة دي؟
يعني ممكن الشر يكون لمجرد الشر؟
هل الشر هواية عند بعض الناس؟
مش عارف
تحياتي

مش عارفة ..كل ما شوف أى نوع من الظلم أردد بسذاجة ياترى فى ناس كده بجد...وكأنى لم اتبلد من التكرار

أنتى صح يا فاتيما...إنتى بتعملى لبكرة اللى عايزا تبنيه مش تهديه
أنتى بتتعالى على الآلآمك ووجعك ..عشان تزرعى خير وجمال فى قلب وعقل إبنك
وبكرة تحصدي كل طيبة وحب وإمتتنان
وربنا يجزيكى كل خير

بس قوليلى بقى يا ستى إنتى لية مش بتزورينى ...

تحياتى ومحبتى

بحب كتاباتك اووووى
والله بجد

بصرف النظر عن الموضوع يا فاطيما انتي على فكرة موهوبة جداً في الكتابة .. مش هاقول لك حاولي وركزي واستفيدي من المك والحاجات دي علشان انا عارفة انك مستنفذة بس باقولك بس انك فعلا موهوبة.ز
بالنسبة بقى للكدب فده اساسي في الحياة واللي يقول غير كده يبقى اكبر كدااااااب..!!
بس كدبك هيبين نبلك خاصة ان الطرف الاخر اكيد ظلم نفسه بموبقاته اللسانية والوجودية.ز
قبلاتي
زيانور

مش عارفه يا طمط بس انا شايفه انه لما يكبر هيكتشف حاجات كتير وساعات هتبقى ضرر عليه وممكن يفقد الثقه فيكى
بس اكيد ربنا هيقف معاكى ويحنن قلبه عليكى يا رب
ربنا معاكى يا فاتيما

لما حايكبر مش حايحاول يسأل أبدا عن أفعال
إبنك مخه كبير و بيفهم و في راسه التفكير شغال
إنتي كمان بطّلي تبتكري ألف حكاية عن المثالية
و إن سألك عن أبوه أو عمّة أبقي قولي له " دول أندال "
وعجبي
KING TOOOT

دكتور حر
الله
ليه كدا؟؟!
ليه يا د.محمد تزعلنى منك بس ؟؟
يستقر يوسف و امه بس على العرش لوسمحت
أنا موش غلاوية و لا حاجة بس أنا قولتلك قلبى أسود فى التاج بس إنت نسيت المعلومة دى
يا سيدى بتنورينى و تزودنى و تفيدنى
و أوعى تكون أفتكرت أنى موش طايقة ابو يوسف لدرجة إنى موش عاوزة أشوفه بخير خالص ...
أبدااااااااا
أنا عاوزاه طيب و زى الفل
بس خلى بالك الجملة الاخيرة دى ينطبق عليها فتوى فيروز
و تحياتى يا عزيزى لك و لخطيبتك

rainbow
يا ست رينبو قلبك فيه الخير و أتمنى إن قلب يوسف يفضل أبيض و مليان بأشعة القوس قزح عشان هوه بيحب الالوان المبهجة حتى لو شفتى رسوماته فى مدونة
يوسف روح قلب ماما هتلاقيه بيستخدم القوس قزح بتاعك كتير و اللى أحلى ما فيه إنه مفيهوش اللون الأسود أبدا
تحياتى ليكى يا عزيزتى و نورتى

بنت القمر
أولا أنا سعيدة بوجودك جدا
ثانياً أنا أسفة جدا لأنى بقلب عليكى المواجع و مع ذلك بتيجى تزورينى و تطمنى عليا و تتابعى أخبار يوسف رغم ذلك
ثالثاً مجييك دا ناتج عن قلبك الحنون اللى أتعذب و عاوز لما يشوف حد غيره لسه هيبتدى رحلة العذاب يحاول يلحقه بأى حاجة او ينبه اللى حواليه إنهم يلحقوه و أظن كلامك كله كدان كدا
و أنا و الله موافقكى عليه ان كتبت البوست دا عشان أبرر لنفسى قبل ما ابرر ليوسف و ليكم انا ليه كدبت و خبيت الحقيقة عليه سنين عشان الأسباب البغيضة دى و رغم إنه يعتبر خداع لعقله لكن هوه خداع لقلبه زى ما تكونى بتقولى لمريض حالته سيئة أنك كويس و هتبقى احسن عشان ترفعى معنوياته و تساعديه على الشفء ،ما لو صدمتيه فى وشه هتطفى كل نور فى قلبه و هوه دا اللى عملته و بعمله و هفضل أعمله
و متحرمشى منك و لا من طلتك علينا يا حبيبتى

محمد فكرى
بص أنا مبسوطة أنك بتعتبرينى أختك و يشرفنى طبعاً
الشجاعة اللى انت بتتكلم عليها دى يا محمد ناس كتير فى حياتى بيعتبروها تهور و جرأة وقحة و ماما بتقرا مدونتى و بحس ساعات إنها بتبصلى و بتقول فى سرها البت مخها ضرب من كتر اللى حصلها و لا إيه و بتعقد تقولى متكتبيش كل حاجة كدا أقولها معلشى ما أنا يكتب يا مكتبشى خالص غالباً أختك عندها اللسعة اللى بتيجى لأغلب أرباب القلم
و دا الحمدلله طبيعى فى حالتى لأن أبويا كان صحفى فدا مجاش من فراغ أنى احب اكتب و أبوح أى كانت العواقب بس ربنا يسترها معانا
و شد حيلك فى المذاكرة و الامتحانات و متشغلش بالك بيا أنا كويسة جدا و الحلفى إيد ربنا وحده
و طبعاً يسعدنى جدا أن يوسف يلهمك فى كتابة قصيدة و أتمنى أقراها عندك قريب بس بعد المذاكرة يا فندم
و تحياتى يا محمد

dodda
أشكرك يا حبيبتى على اللنك و عموماً أنا أصلا سورة يوسف أقرب سورة لقلبى و سميت يوسف على أسمها و أسم صاحبها
و كلامك كله فى محله و ربنا يكرمك بإتنين تلاتة يوسف ..إنشالله
و يا ستى أنا عاوزة لو عندك أيميل تكتبلى عشان أكلمك عليه لأن فيه صعوبة فى خروجى عموما الأيام دى و أنا لسه بخد على الرجوع للدنيا ممكن نقضيها إيميلات لبعض لحد ما تيجى فرصة نتقابل إن شاءالله
و معلشى أعذرينى إذا كانت قلة ذوق منى بص أغلب أصدقائى لاحظوا بعد رجوعى إنى أتعودت على الوحدة و بيخدونى بالراحة واحدة واحدة فمتزعليش منى ...
هستنى تكتبيلى إيميلك و بتاعى هوه
modynoty@gmail.com
و تحياتى ليكى يا حبيبتى من قلبى

لعلها خير
مهو دا اللى أنا خايفة منه !!
بس كلامك برضو كان صعب فى التنفيذ يعنى لما كان بيسألنى ليه مبنروحش نعقد مع تيته و خالو كنت اقوله إيه؟؟
لما كان بيسألنى ليه بابا موش قاعد معانا كنت أقوله إيه؟؟
لما يسألنى ليه مبنروحش نزور حد من قرايبنا و فين جدو و ستو التانيين أقوله إيه؟؟
أسئلة كتير كان لازم أجاوب عليها بإجابات غير قاتلة
أضطريت أكدب على أد ما اقدر
كان ممكن عمل إيه بس ؟؟؟؟

أحمد سكر
أى ى ى ى
قلبببببببببى
خياااانة
قررت متدخلشى عندى تانى ؟؟!!
و بتقولها فى وشى كدا و لا همك حاجة ؟؟؟
طيب يا سكر
مردودالك يا باشمهندز
بجد بقى
أسفة لأنى مكنتش عارفة إنى بخليك تسترجع حاجات بايخة متحبش تفتكرها بس الحمدلله ربنا كرمك و كرم الوالدة و ربنا هدى الحال و أتمنى دعواتك دى كلها تستجاب و أشوف يوسف زى الفل زيك كدا و أفرح بيه بعد ما حياته متفسدش بسببى و سبب أبوه و اخطائنا فى حقه
و تحياتى للمدام و الأولاد
و إياك متدخلشى هنا تانى بقى و انت تشوف اللى هيجرالك منى أنا زعلى وحش

ema
يا ستى خطوة عزيزة نورتى
و تشكر زيانور على الفرصة السعيدة دى بس دا العادى بتاعها هيا مبتجبيشى معاها الأ الخير و الناس الحلوة
و تأكدى إنى بنفذ نصيحتك دى بالفعل و ناوية أكملها لحد ما يصلب عوده و يشتد دا إذا مكانش فعلا دلوقتى فهم كل حاجة بنفسه و هيبتدى يقارن و يربط ما بين الأجزاء
أشكرك على الزيارة الجميلة دى و تأكدى إنى هردها سريعا و هاجى أزورك و سلمى على ولادك قوى و يا ستى أعمليلهم مدونات هما كمان يعنى ملهموش نفس ؟؟؟
أهو الصيف جاى و ينشغلوا فى حاجة مفيدة و تكسبهم مهارات تعلم و تفاعل مع الآخرين ...
و شكراً على رأيك فى مدونة يوسف الف شكر
و نورتى يا ستى

أبو خالد يا راجل يا طيب
بص أنا كل مرة مببقاش عارفة أقولك إيه بس على كم المشاعر النبيلة اللى إنت بتعبر عنها دى و بتوصلى و مبقدرش اجاريك فى كم صدقها و فرط رقتها
بس ربنا يكرمك و يسمع منك يا رب
و موش عاوزاك تقلق عليا أنا يا جماعة عايشة عيشة طبيعية باكل و أشرب و اخرج و أقعد مع امى و اخواتى و منيش نكدية غالباً و مودى حزاينى بس أنت عارف يا أبو خالد الكتابة فعل آخر
لما بآجى اكتب بوست بلاقى المود اختلف شوية و بيدى أنطباع قاتم حبتين
فمعلشى موش بإيدى بس و الله أنا بخير
بخير طول مانتو حواليا و قلبكوا بيطبب على قلبى
و تحياتى ليك و للمحظوظين بيك

آجندا حمرا
و الى أنا مقصرة معاها ووشى منها فى الأرض
يا فندم اشكرك على رأيك اللى هوه فى مجمله مماثل لرأيى و هنفذه بالفعل
و تحياتى الخالصة ليكى

walaa
لأ بصى يا ولاء هوه القسوة فى حد ذاتها وجودها شىء عادى و طبيعى كمرادف لقيمة الحنان ...
فيه حنان يبقى فيه قسوة
عشان الحياة تتوزان
لكن فكرة إن قلب الأب يبقى فيه القسوة دى على إبنه دى اللى موش قادرة أعقلها و لا أفهمها يعنى الواحد ممكن يبطل يحب مراته و ينفصل عنها و تحصل مشاكل و قلبه يقسى عليها و يأذيها عادى عادى
بس يقسى على طفل عنده سنة واحدة أزاى ؟؟
يبهدله لمدة 7 سنين و يشرده مع امه فى مكان تانى الله و أعلم كان ممكن يحصلنا إيه و أنا و يوسف كنا لوحدنا فى بلد غريبة أنتى فاهمة طبعا المخاطر كان شكلها غيه بس ربنا سترنا الحمدلله عشان الواحد برضو موش وحش قوى ...
بس فين حنان الأب على إبنه ؟؟
عموماً الدنيا ياما فيها و أهو الواحد مبيتعلمشى ببلاش و ربنا يحنن كل القلوب أى كانت
و تحياتى يا عزيزتى

يا غدغودة
كل كلامك علم و سينفذ
و أصلاً احد أسباب كدبى عليه هوه إحساسه الشديد إنه مختلف عن اطفال العيلة يعنى لما كان بيسألنى ليه هشام و سلمى ولاد خالى قاعدين مع باباهم و انا لأ ...ليه بيرحوا يزورا تيتة و أنا لأ ...كدا ...كان لازم أقول مبررات عشان أقنعه أن فيه ظروف ادت الى هذا الوضع و الظروف دى موش زفت قوى و باباك ملوش دعوة بيها غير إنه غلبان و أخواته هما اللى وحشين ...
هقول إيه بس مانا برضو مفترتيش عليهم
عموما متشغليش بالك أهو راحلهم و زمانهم بيسمعوه احلى كلام عنى
عالله بس ميغسلوش دماغه
و يتماسك لحد ما يمشى من عندهم
و أنا هصلح كل حاجة بوظوها
تحياتى يا حبيبتى

همس الأحباب
يا خالد يا عزيزى
لا نبل و لا حاجة متخدوش قلم فيا
اللى عملته دا كان حاجة المضطر
بس برضو ربنا ألهمنى ملخبطش الدنيا و أسيطر على مشاعر الغضب الموجودة فى قلبى تجاه أبوه ...
ربنا يهديه عشان يوسف
و عشان يسيبونها فى حالنا بس
و تحياتى للمدام و العيال الكتاكيت

طووووووووووط

اكيد هيسامحك دا برضه يوسف


واللي ليه ام زيك كدا في الرقه والحنيه دي لو عملت ايه معاه لازمن يسامحها

انا بحبك يابطه

سلاموووووووووووووز
وزة

أهو ده عيبه
يا داليا أنا فعلا كان قصدى كدا
كنت عاوزة اكتب بوست يشرح أكتر الموضوع من جانب تانى و لسه فيه حاجت تانية فى دماغى ربنا بس يكرمنى و أقولها بشكل مناسب ...
و بالنسبة لغنوتين وردة دول
بصى يا ستى زمان كان فيه مسلسل لوردة أسمه " أوراق الورد " كان بحبه قوى و مبيتعرضش خالص خالص أبدا شكلهم فى التلفزيون مسحوه بالغلط بس هوه أغانيه كانت ناجحة جدا و كان بيحكى يعنى تقريباً قصة حياتى ...
كان بيحكى عن وردة و هيا مدرسة فى مدرسة و عندها ولد امور قوى و مطلقة و جوزها كان زين العشماوى ( كنت بكرهه زمان بسبب المسلسل دا ) و كان زى ناس أعرفها بالظبط و قعد يقرف طليقته لحد وا أخد منها إبنها و كانت الأغانى دى من الأحداث ...و كمان فيه غنوة أنا عندى بغبغان و غنوة كل سنة وانتى طيبة يا مامتى ...هه إفتكرتيه ؟؟
و عموماً يا حبيبتى بمناسبة وردة
بتونس بيكى دايما و برأيك
و إنتى بتساعدينى والله من غير أى حاجة

حسن !!!
أنت فين يا بنى ؟؟
إيه الغيبة دى ؟؟
إنت كمان ليك وحشة كبيرة غطسان فين دا كله ؟؟
عموما يا سيدى المهم إنك ظهرت أخيرا و انك بخير
وإيه يا عم
تضحية و كفاح و كلام كبير كدا انا موش قده
طب دانا ساعات كتير بحس أنى مقصرة فى حق يوسف و مكنتش الأم اللى مفروض اكونها و كان لازم أكون احسن من كدا شوية
بس اهو ربنا يكرمنى و يقوينى أعوضه عن اللى فات ...
تحياتى يا فنان يا كبير

hero
ماهو يا بطل لو أنا كنت متجوزة يهودى كان الموضوع يبقى مبرر و منطقى ؟؟لكن للأسف دا واحد حط إيده فى إيد أبويا قصاد المأذون و أقسم على الكتاب إنه هيعاملنى معاملة الاسلام و هوه فى قلبه نية تانية خالص و دا المؤلم بالفعل إن الواحد يقسم الإيمانات دى كلها و هوه فى قلبه شىء تانى
شىء غريب لحد دلوقتى بيوجعلى قلبى
بس ربنا كريم و بشكرك على مشاعرك الطيبة و دمت بكل خير

nonoymm
بصى يا نونويام
أنا ناوية اكتب تانى و أشرح بس واحدة واحدة متصربعين على إيه يا عيال؟؟
و أنتى بتساعدينى فعلاً بمرورك و سؤالك عليا أما حكاية الشق القانونى فاحب اطمن حضرتك إنى خلال السنين الى فاتت اتعاملنا مع أكتر من 8 محامين دا غير إن عندنا فى العيلة مستشار كبير و يعنى النواحى القانونية موش هيا المشكلة خالص المشكلة فى التعامل مع ناس لا تحترم القانون و لها أسايب ىخرى الناس المحترمة للقانون متقدرش تعملها
انا خلاص سبتها فى إيه الذى لا يغفل و لا ينام وأشكرك يا حبيتى من كل قلبى

قطة الصحراء
يا قطتى انا برضو بقول كدا
يشتد عوده و ساعتها كدا كدا هاخد طابور ذنب و هيحاسبنى فى كل الاحوال
بس لما يكبر و يبقى أب
هيعذرنى
و تحياتى يا قطتى الحلوة

انا يافاتيما مقدرش مدخلشى هنا

تصدقى بالله

اول لما بفتح جهازى وبفتح المدونه

اول شىء بعمله

بدخل على مدونتك

وعلى مدونه خيخه وفرنسا

وبعد كدا ابتدى ابحر فى المدونات

بدخل مدونتك واقرأ فى القديم

فى الارشيف

بس بتعب اوى صدقينى

وقلبى بيوجعنى اوى عليكى

يارب يفف عنك

ويرزقك البسمه الصافيه

لما يكون يوسف فى حضنك

اخيكى

احمد سكر

رئيسة حزب الأحلام
و الله بقول كدا برضو و عالله يطلع دا كله بفايدة و مكونش بوظت الدنيا اكتر ما هى بايظة
و أشكرك يا عزيزتى

لماضة يا طعامة
طب يا رب يا مرمر
انتى عارفة لو أتاكد بس أنه هيطلع زيك كدا دانا كنت افرح و مشيلش الهم ثانية واحدة
يا عالم
مين يعرف بكرة فيه إيه
فيه الخير إن شاءالله ليوسف و ليكى و لينا كلنا يا رب
و نورتى يا قمر

يا خايف من الحقيقة
يا محمود إنشالله يسعدك و يفرح قلبك على اد ما أنت دايما كدا رافع من معنوياتى
سلملى بقى على ست الناس و الكتاكيت الصغيرين قوى

يا عمو
أولا ازعل ليه من اى كلام هتقوله ؟؟
ثانياً كل ما تعليقك تساؤلات موش إتهامات ...
ثالثاً أنا ناوية اصلاً اكتب بوست عن الموضوع دا كنت حاطله عنوان " لست ضحية " و بعدين غيرت رأيى و قولت اكتب البوست الاول و بعدين أختار العنوان
و تحليلك فيه جزء كبير من الصح أنا السبب فيما وصلت اليه أنا و يوسف لأنى أخترت غلط من الأول ...بس الواحد برضو بيتوسم فى الناس الخير و ليس هذا الكم الرهيب من الشر يعنى كنت والله حسنة النية بس فيه أسباب آخرى و تفاصيل و إجابتى عن أسئلتك هتلاقيها فيه إنشاءالله
و بخصوص ملحوظتك الاخيرة بتاعة الشمس دى
أنا ركبت تندة من زمان
و حتى لوطلعت موش هعرف و لا هحس و لا استفيد بيها

أحمد سمير
لأ موش هواية
يعنى تقدر تعتبرها سبوبة
مشروع
محاولة للكسب باى طريقة
كدا و برضو كان فيه غفلة من ناحيتى

إيمو
معلشى و الله مقصرة فى حقك أنا معترفة
و يا حبيبتى إنتى موش ساذجة و لا حاجة الشر هوه اللى توغل و تجبر و توحش لدرجة تصيب الأنسان الطبيعى بالذهول التام
و ربنا يبعدك عن أى شر يا إيمو
تحياتى يا حبيبتى

بطوط
إيه دا يا كابتن ؟؟
سايب المذاكرة و فاتح التليفزيون قصدى قاعد قصاد النت ليه ؟؟
يا فندم يسعدنى أن إسلوبى بيعجبك و يا رب تكون أفكارى كمان تعجبك عشان ساعات أحس إنها غريبة و متناقضة
بس المهم إنك بتيجى و تطل علينا
و شد حيلك فى المذاكرة بقى

زيانور
يا أمول موش عارفة أقولك إيه بس
دايما كدا الكام الحلو ده ؟؟
و كلامك عن الكدب اللى هوه أساسى فى الحياة متوافق مع رأيى بس الواحد كان يتمنى كل كلمة تطلق من بقه تكون صدق بس للضرورة أحكام هنعمل إيه
و اتمنى أن دايما اللى بكتبه يكون عند حسن ظنك فيا
و متشكرين يا ستى على أحبابك اللى بييجوا على حسك يزورونا ..قصدى ema

آبى الجميلة
بصى أنا طول الوقت بفكر فى دا
فاكرة بوست على رصيف المينا و المشهد بتاع عمر الشريف و فردوس محمد ...
أنا طول الوقت أفكر فى يوسف لما يكبر و يواجهنى بمعرفته للحقايق اللى خبيتها و كدبت بدالها كدب خادع عشان يكبر متوزان ....
دايما أفتكر المشهد دا و أقول إنى هعيشه فى الواقه و بتمنى ميطولشى و يبوخ و كلامك دا فى بالى موش ناسيه أبداً بس امكانات اختك متقدرش على المواجهة ...
الحكاية دى عاوزة واحدة زى حالاتك كدا قلبها قوى و بتقول للغول عينك حمرا و ربنا يسعدك يا رب دايما

وليد يا راعى الملك
يا خرابى
أول ما قريت الرباعية قعدت أضحك
ربنا يسعد قلبك
و على فكرة أنا قولت ليوسف حاجة شبه كدا قبل ما يمشى ...
إنت كنت سامعنا و لا إيه ؟؟
سلامى لبوبو و العيال

وزة القمرين
انا كمان بحبك يا وزة
و عايزين نتدارى بقى لحسن أتى وزة و انا بطة و كنت كاتبة بوست عنا العصافير من كام يوم
كدا هغير اسم المدونة و أسميها
حاسب من الإنفلونزا

احمد سكر
يا سكر انا بهزر معاك يا جدع
أنا عارفة غلاوتى عنك و مقدرة و الله شعورك الطيب و ربنا يديم الود دايما
و تحياتى يا عزيزى

انتى صح مش غلطانه وده كذب ابيض مؤقت مراعاة لسن يوسف بس فى يوم من الايام لما سنه يكون مناسب للحقيقه اكيد حيعرفها

________________

حسب كلام ماما وانا طفله كنت كدابه اوى وباكدب من غير سبب يعني الكدب بالنسبالي كان غايه مش وسيله وكان خيالي واسع وبالف قصص وحكايات وكده



لما كبرت شويه تحولت الى النقييييض تماما بقيت باقول الحقيقه من غير تفكير وبسذاجه وده برضه كان غلط يعني لما كان اى حد من قرايبنا يقررني على اى حاجه كنت باقول الحقيقه

دلوقتى انا مش باحب الكدب لكن اوقات كتير باضطر اكدب بس مش بسهوله يعني باكدب أه بس بابقي حاسه اوى ان انا باكدب وضميري مأنبني وبابقي معترفه لنفسي باني فى اللحظه ديه كدابه يعني واعتقد ان كل الناس بتكدب بشكل او باخر بس الفرق ان فيه ناس الكدب بالنسبالها شئ عادي وسهل-وهنا بيبقي مشكله-وفيه ناس الكدب بيبقي وقت الضروره

علي فكره انا كمان كنت مكان يوسف واتكدب عليا بس مع الوقت عرفت الحقيقه وشفتها بعيني وكانت سيئه جدا لانى كنت باحب عمتى وبابا اوى عشان كده الحقيقه كانت صعبه مكنتش متوقعاها ومكانش فيه اى تمهيد من ماما للاسف


المهم انتى ازيك يا طمطم

انا عاوزه الاغنيه دي يا ماما
ابعتيلي لينكها ولا انزلها منين
عشان منساكيش ابدا وافتكرك بيها

حرام عليكي.. بجد خلتيني ابكي.. كويس كدة يعني لما تكتبي كلام يلمس القلب كدة ويخلينا متغاظين من الاندال دول؟ قوليلي بس هما فين وانا اعمل عصابة ولا عصابة القناع تروح تجيبلك يوسف لحد عندك وتقضيلك على المجرمين دول
اضحكي بقى

تنهيدة طوييييييييييييييييلة
هو فيه ناس كدة ؟؟؟؟

فاتيما يا عزيزتى

شكلك زعلتى
ماتقوليش لأ
اللى جوا كلامك بيقول كدة.

ساعات الواحد بيدور على أى اسباب بتوصل الانسان للحالة دى ، وبيفضل يفكر ويحلل لية بقينا كدة واية اللى يوصلنا لكدة.
كل الحزن دة والإحباط دة والألم دة....
و انا أتكلمت من جوايا بحسن نية والله.
ومقصدتش ادايقك ولا أجرحك .
ولا حتى احملك مسؤلية مش بتاعتك .

بس عارفة يا طمطم .
ممكن جزء من الخروج من المود يجى من جوة،
لما نتحمل الجزء الخاص بينا من المسؤلية عن اللى وصلنالة.
ومش بقصدك انتى بس ....

يمكن دة يكون فية شئ من القسوة،
لكن مش عندى غير سبب واحد يخلينى أعمل دة ، " اقول كلام آسى شوية "
لو مش عارفاة إسالينى وأنا ارد عليكى

بالمناسبة أنا عارف ان فية ناس كتيير بتعمل اللى عملة أبو يوسف وأهلة ومش محتاج أنك تقولى دة ، ممكن استنتج ...

ومش من حقى كمان أطالبك بدة.....

أم يوسف
أسف
أرجو ألا أكون قد تعديت

" أنا ركبت تندة من زمان
و حتى لوطلعت موش هعرف و لا هحس و لا استفيد بيها "
لأ يا بنتى مالكيش حق ، ربنا عندة كتير ، وإذا مابقتيش بتثقى فى الناس ، خلى ثقتك فى الله .
ودة طبعا لو ما كنتيش بتتريقى على كلامى عن طلوع الشمس ....

من قلبى
ربنا يريح قلبك

ودمتى بكل سعادة

تحياتى

بجد وجعتينى اوى ومش عارفة اقول غير حسبى الله ونعم الوكيل فيه وفى اهله
وان شاء الله ربنا هينصرك ومش هينساكى ابدا

اه طبعا يا فاتيما فاكرة المسلسل
والراجل اللى كان فيه بقى الله يرحمه مكنتش بطيقه
وعلى فكرة ممكن تلاقى تصوير اغنيه انا عندى بغبغان على youtube موجودة
عموما انا بحب وردة حتى لو غنت ريان يا فجل
سلامى ليكى

عزيزتي فاتيما
لقد قرأت تعليقك على بوست يوسف الموجود في مدونتي وتعجبت لهذه الصدفة العجيبة لأن تكوني أنت أيضا في انتظار يوسف.هذا الاسم الغالي الذي غالبا ما يعذب الاباء بالبعد.
أنا أب وأنت أم لكن الوجع واحد موصول بليل طويل أتمنى أن ينتهي بنهار كضحكة يوسف لما جبتله العجلة.
عاوز أقول إني أحيانا بحب الكلام معكوس زي ما كان يوسف بينطقه (سعكري.. صعفورة..)
طبعا ياريت نكون أصدقاء
اربحي الاحلام
وسلام

فيه كدب احيانا بيبقي احسن من الحقيقة علي الاقل في وقتها
طمني قلبك وقوليله روحك راجعالك تاني قريب اوييييييييييي ان شاء الله :)

مش هيحصل حاجه لو كذبتي عليه دلوقتي بلاش تحسسيه بطعم المراره وهو لسه معرفش يستطعم غير الشيكولاته
اكيد هو في يوم هيلاحظ الحقيقه لوحده وهيعرفها بالتدريج وساعتها هيعرف انتي كذبتي عليه ليه
وربنا يكرمك وتشوفيه احسن واحد في الدنيا وتزرعي جواه ازاي يبقي راجل بجد
اتمنالك حياه احلي مع ول يوسف

نسرين
أهلاً يا حبيبتى منورانى
و كلامك عن الكدب و تطوراته دى بتفكرنى بنفسى بس كمان بتفكرنى بجملة لمصطفى محمود كان بيتقمص فيها دور الشخص الكداب و بيقول متلومنيش انا على لجؤى للكدب لوموا الأربعة مليار أنسان اللى عايشين على الكرة الأرضية لأنهم هما اللى خلوا حياتى مستحيلة بدون كدب !!!!
و إنتى كمان كنتى مكان يوسف ؟؟
يااااه دا الموضوع دا موجود كتير و انا كنت فاكرة يوسف من الحالات القليلة بس أتصور أن تجربة زى دى بتصقل شخصية الانسان برضو و لو معقتدوش يبقى هتصلب عوده و تقوى شخصيته أكتر
و انتى احد الدلائل على دا
و تحياتى يا حبيبتى

لماضة يا طعامة
اللينك اهو يا مرمر و يا رب يا ستى تفتكرينا انا و يوسف بأغانى تانية فرايحى لما يرجع و تحياتى ليكى
http://www.4shared.com/dir/2230143/7d4d1ef8/sharing.html

bobo
بضحك اهو و الله
و يا ستى شايلينك أنتى و عصابة القناع الأسود بتاعة ميكى دى لوقت عوزة
و سلامى لوليد و عمر الجميل

مفقوهة مرارتها
تنهيدة طوييييييييلة
يووووه فيه طبعاً
بس على درجات و انتى عندك تقريباً أخف درجة يعنى حماتك بتنغص حياتك لكن مقدرتش تدمرها عشان إنتى جدعة و صحيالها و كمان هيا مهما كان موش هتوصل للدرجة دى و هتخاف على بيت أبنها و احفادها
و انتى تستحملك بقى و أمرها لله
نورتى يا سحورة

يا عمو
هقول لأ
و حياة يوسف عندى ما زعلت منك خالص
بالعكس دنا بقولك انى فكرت فى كتابة بوست تانى لأنى حسيت إنى موش موضوعية بما يكفى و لأنى نقلت وجهة نظرى الوحيدة كانى ملاك مغلطشى خالص و دا موش حقيقى أنا كمان اخطأت ....
و ردى على حكاية الشمس دى تقدر تقول تريأة مخلوطة بالجد ...
و دايما برحب بكلامك و تعليقاتك و متقلقش أنا موش قماصة
أوعى اكون بأوحى بذلك و انا موش واخدة بالى يا أخواننا ؟؟؟
انت تقول زى مانت عايز و أنا أرد أقولك رأيى و لن نفسد الود مهما كان الخلاف يا عمو

monaliza
أشكرك يا ياعزيزتى على مشاعرك الطيبة و ربنا يسمع دعاكى
تحياتى من كل قلبى

أهو ده عيبه
متفقة معاكى يا داليا بالثلث
و أنا كمان بحب وردة قوى قوى و كمان أغلب أغانيها مع العبقرى بليخ حمدى اللى بأعتبره من أساطين التلحين بجد
و متحرمشى منك

المريد
اهلا بيك و نورت
و أنا دخلت عندك بناء على دعوة من دانتى المصرى بس لاحظت إنك هجرت المدونة و لا تكتب ...
أفهم الآن أنك عدت ؟؟
طيب تأكد إننا هنتواصل لأننا على الأقل شركاء فى نفس الألم برغم أختلاف المراكز بس فى النهاية بيجمعنا يوسف
البعيد القريب المرجو رجوعه
و ربنا يطمن قلبك عليه
و يطمن قلبى على إبنى
و تحياتى الخالصة ليك

سنووايت
ربنا كريم و يسمع منك يا أميرة الحواديت
نورتى يا حبيبتى

أميرة الصعيد
يا رانيا إنتى نورتى و أهلا و سهلاً بيكى هنا
و بشكرك من قلبى على امنياتك و دعواتك الطيبة ليا و ليوسف و ربنا يكتبلنا فيها نصيب
تحياتى يا عزيزتى و شرفتينى

وحشتينى جدا يا فاتيما
ااااااااااااااااااه
تنهيدة طويلة
وكلمة واحدة بس مافيش غيرها
فى حالتك انتى يا فاتيما
الكدب يدخلك الجنة

يا حبيبة قلبى يا خيخة

طيب اقول لك ايه طيب
اكيد في فرق كبير بين اللي
بياخد مورفين كعلاج عشان الالم
واللي بياخد مورفين كمخدر
لو فيروز شافت البوست ده
هتعدل في الاغنيه
وتقول
كدب فاتيما عمره ما كان خاطيه
يااجمل وارق وانبل كدابه
ربنا يرجعه لك بالسلامه

لأ هوا الكذب خطيئه طبعا، بس إنتي مبتكذبيش، كل إلي إنتي بتعمليه هو تأجيل إظهار الحقيقه.

وبعدين لما ييجي وقت إكتشاف الحقيقه مش حيكون وقت عتاب، لأن مخ يوسف ساعتها حيكون كبر ويقدر يفرق بين الكذب للأذيه، والكذب لحمايته.

ربنا يخليهولك ويخليكي ليه.

فاتيما
انتي صح
واللي عنده ام بالذكاء ده اكيد هيتفهم موقفها وهيعذرها
بجد ربي يصبرك

الصراحة المدونة تحفة بجد بس للاسف انا مقريتش البوست علشان كبير اوي
انا دخلت مريت علي المدونة بس
بس كان صعب عليا اني امشي من غير ما اسيب تعليق او حتي مدح للمدونة الي تستاهل بجد

اتمني اشوف زيارتك في مدونتي

عبدالرحمن

يوم ما يصبح اب
ويتفهم
ويوم ما ويرجع
الاطفال اذكياء الى بعد لا نتصوره
ولا نؤمن به الا عند التصادم معه ذات يوم
فإلى ذلك اليوم

تحياتي لكِ

فاتيما
الكذب خطيئة
ولكن تجنب قول الحقيقة ليس كذبا
لانه سيعرف ان اجلا او عاجلا
اسال الله ان يكرمك بالنسيان فهو نعمة

واعانك على ان تنسى شريف ما سيلاقيه من هولات ماضيه الذى لم يكن له يد فيه

اسال الله بمنه وكرمه ان يجعله ولد صالح وان يقر به عينك وان يجعله سند لك وان يكتب لك وله رضاه

واسالك فى الله ان تعرفيه دينه جيدا
ليكون امتدادا لكى بعد عمر طويل
عندما لا يبقى بعدك سوى
العمل الصالح
والعلم المنتفع به
والولد الصالح يدعو لك

وبالمناسبة فى هدية بسيطة ليوسف وليكى
دعاء جميل مع كل صلاة فى السجود الاخير
الهم اشفى امى وعافاها واعفى عنها واغفر لهاوسامحها وارحمها وادخلها جنتك برحمتك وادخلنا معها يا ارحم الراحمين
اللهم ارضى عنها وعنا وارضها عنا يا اكرم الاكرمين يا رب العالمين

تصورى وانتى فى كل صلاة معاه وهو فى حضرة ملك الملوك فما بالك حتى وهو فين ومع اى كان من البشر
انا عن نفسى باعمل كده وساعتهاباحس انها معايا حتى وهى على بعد الاف الكيلومترات

لان الذكرى ليست اسم يحمله الابن لابيه وجده لابيه

الذكرى هى انتى

منذر

قريت و ماعرفتش أكمل قراية من دموعي وقاوحت و مسكت نفسي

مدونتك مليانة بحالة من الاحساس تلخيصه هي كلمة حسيتها قوي
سجن

ماتألنيش إزاي و لو الكلمة صح يبقى مش حاتحتاجي تسأليني

ده مش تعليقي

ده بس رد الفعل اللي لحقت بيه نفسي قبل ما البكى ياخدني

جاية تاني يا فاتيما و بحبك وبموووت فقلبك

انتى مكدبتيش انتى حاولتى تطلعى ابنك نفسيته سويه و معندوش عقد و بكده انتى تكونى صح و هوا اما يكبر حيعرف ده و حيقدرك و حيحبك اكتر و حيقول ياريت الستات كلها تبقى ربع امى اللى عملت كتير علشانى
فاهدأى و نامى قريره العين لان ما عند الله لا يضيع
على فكره ليكى تاج عندى تعالى خديه

شكرا كتير يا ماما على اللينك
مبسوطه بيه جدا

اختى العزيزه
انا ساعات بفكر بطريقه مختلفه عن كل الناس
مش عارف ليه حاسس ان المشاكل الكبيره
بتكون نتيجه لحب ومشاعر اكبر
مش هقول زى الجميع كان الله فى عونك
لان ده بديهى. لكن هقول الحياه تستمر رغم كل شىء
واتذكر بيت شعر :
اما كسرنا كؤس الحب من زمن ؟
فكيف نبكى على كأس كسرناه ؟
اختى العزيزه كلنا نتحمل تبعات مواقفنا ويجب ان نعيش ونصحح من انفسنا
ولو كان هناك طريق لحل مشاكلنا فيجب ان نمشى فيه بشجاعه
تحياتى

mayada
يا حبيبتى كتر الف خيرك على كلامك الحلو
و احلى كدابة دا لقب جديد خالص بس وقعه حلو قوى زى الكدبة البيضا كدا
تسلميلى و نورتى يا حبيبتى

وجهة نظرى
و يخليك إنت كمان
و أشكرك من كل قلبى

bar2rsh
يا عزيزى نورت المطرح و أهلاً بيك
أنت شكلك أنسان لطيف و مجامل عشان بتقول ام ذكية و طبعا لما تقرا بوستات قادمة أن شاء الله هتغير رأيك لازم ....
المهم أنى بشكرك من كل قلبى و موش عارفة ليه يا جماعة أنا كنت سيئة الطن بالشباب الصغير اللى هما يعنى لسه فى الجامعة و بداية حياتهم أنا بعترف إنى أسأت الظن فيكم و تصورت أنكم هتلومونى و تقولولى لأ أنتى غلطانة كان لازم تبقى شجاعة من البداية و متخدعيهوش و حاجات كدا لكن بالعكس لقيتكم معندكوش إندفاع عاطفى و لا حاجة و دا بيطمنى على بكرة و على يوسف
و نورت والله

abd elrahman &nour
يا عبد الرحمن أنت شرفتينى جدا
و كلك ذوق و سعيدة أن المدونة عجبتك و اتمنى تيجى تانى و تقرى على مهلك لما وقتك يسمح باذن الله
و طبعا هرد الزيارة فى أقرب وقت
و تحياتى الخالصة ليك

أحمد سلامة
أنا خايفة جدا من اليوم دا يا احمد لكن هوه جاى جاى و اتمنى الحساب ميكونش عسير و اتمنى حياته متخربشى بسببى
و التجربة المؤلمة تعلمه يكون أنسان أفضل
و تحياتى يا عزيزى

منذر
اهلاً بيك و نورت المطرح
أشكرك على الدعاء الجميل
و أتمنى إنى اكون أم كويسة و أكون علمته حاجات كويسة فى دينه زى ما بتقول لأنى فاكرة كويس أنى طول الوقت نفتكر ربنا و إنه بيبص علينا و هنروح من ربنا فين لو عملنا حاجة غلط
و أتصور ان يوسف أستوعب دا كويس و اتمنى والده يكمل دا أتمنى
أحييك جدا و شرفتنى بجد

هنوووووودة
يا قمراية إنتى فين وحشتينى قوى
و يا بنتى أنتى جبتى التايهة فعلا
اللى أنا فيه دا سجن معنوى بجد
أربع جدران بتحرك جواهم فى إنتظار باب الزنزانة يتفتح و اخرج و المفتاح مكانه مع واحد بس كلكم عارفينه يعنى إنتى مبعدتيش أبدا عن الحقيقة
و يمكن الحبسة دى لأنها معنوية بكتب على أساسها مشاعرى و فيه ناس بتنصحنى اخرج من الحالة دى و مبعرفشى أقولهم أزاى أن دا موش بإيدى طبعا هما خايفين عليا من عواقب الحبس الأنفرادى ده لحبهم واهتمامهم بيا لكن صعب الكلام دا يتنفذ على أرض الواقع
و حتى يأتى حامل صك الحرية انا رهينة محبسى اكتب لكم
و تحياتى يا قمرايتى

صيدلانية طالعة نازلة
يا حبيبتى نورتى و اشكرك على رأيك و اتمنى اللى بتقوليه على لسان يوسف دا يحصل هبقى أسعد أم فى الدنيا لما أشوفه بخير
و يا فندم أنا جاوبت على التاج دا قبل كدا و متشكرينلك أنك أفتكرتينى و بعتيهولى أشكرك من قلبى على مشاعرك الحلوة
و تحياتى يا عزيزتى

لماضة يا طعامة
يا مرمر يا حبيبتى أنتى تأمرى بس
و ماما تنفذ
ربنا يبسطك كمان و كمان
و تحياتى يا حبيبتى

سنوهى
معاك فى كل كلامك
حياتى بتستمر بالفعل
بحاول أرجع شغلى
و أعيش أيامى بلا نكد
و أعوض كل اللى فاتنى على قد ما أقدر بحاول
لكن المشاعر اللى بتقول عليها كبيرة صعب مقاومتها او تحجيمها
و الشجاعة اللى بتطالبنى بيها يا سنوهى أنا أعترفلك أنها تنقصنى
لكن موش لأنى جبانة أو موش عايزة
لأ أنا موش قادرة
لأن عندى إعتبارات كتير و عراقيل تمنعنى و لو كانت الشجاعة وحدها تحل المشاكل مكنش حد غلب
لكن فى كل الاحوال وجهة نظرك لها وزنها و اوعدك احاول استعين بيها لما أقدر عليها
و أشكرك من كل قلبى على إهتمامك

إرسال تعليق